Att använda sociala medier för att nå ungdomar

Uppdragsgivare
Jobb- och kunskapstorget, Linköpings kommun arrangerade en konferens för ”handläggare”  från hela regionen. Till konferensen bjöds personer som arbetar operativt med arbetsmarknad och sysselsättning. Fiduser Communicaiton kontaktades då man ville ha ett föredrag kring sociala medier som en del av programmet.

Önskemål på innehåll
JK önskade få en bild av hur man kan nå och förstå den ”yngre generationen”, hur de söker information och hur gör de gör för att söka jobb via olika medier? Under seminariumet ville uppdragsgivaren att handläggarna skulle få tips och idéer om vad som är viktigt att tänka på för att hänga med i utvecklingen.

Frågeställningar som Jobb- och kunskapstorget ville ha svar på
Hur skiljer ungdomar på privat och offentligt när det gäller sociala medier, alltså hur ser man t ex på bloggande, sms:ande, twittrande och facebookande på arbetstid osv. Hur når handläggare ut till dem genom sociala medier när det gäller att fånga deras uppmärksamhet för att informera om arbetsmarknadsåtgärder utbildningar osv…

Innehåll på föredraget

  • Definition – vad är sociala medier
  • Kort info om de större verktygen 
  • Ungdomar och
    – Informationsinhämtning på nätet
    – gränsen mellan privat och offentligt
    – arbete vs fritid 
  • Att söka jobb via olika medier
  • Inspireras av hur ungdomar själva marknadsför sig i sociala medier
  • Häng med i utvecklingen och bevaka: Praktiska tips
  • Fånga ungdomars uppmärksamhet för att nå ut med information.
    – Så skapar företag buzz för att attrahera ungdomar.

Utvärdering av föredraget på konferensen.
Källa: Jobb- och kunskapstorget, Linköpings kommun

Betyg 5: 50%
Betyg 4: 33%
Betyg 3: 17%

Uppföljning av föredrag Kinna Jonsson

Share

0 thoughts on “Att använda sociala medier för att nå ungdomar”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *