Bloggandet ledde till både butik och e-handel

Som inspiration till mitt föredrag på Formex om hur man som butiksägare, stylist eller designer kan använda sociala medier intervjuade jag Marie Söderberg som driver butiken Stilrummet.

Stilrummet_blogg

 

Från blogg till butik
Ett framgångsrikt sätt att arbeta med sociala medier är att dela med sig av sin kunskap. Det kan leda in till nya karriärvägar och oanade kontakter. Marie Söderberg upptäckte detta då hon startade sin inredningsresa genom att börja blogga på Classic Style in the City redan 2008. Anledningen till att Marie började blogga var då hennes kompis såg hennes kompetens inom inredning och tyckte hon skulle börja skriva. Efter det startade Marie sin första butik i Bromma och sen e-butiken som blev ett komplement till den fysiska butiken. Den blev även ett bra tillskott för att utöka verksamheten eftersom Marie är hörselskadad. Om skadan blir värre vill Marie ändå kunna jobba med inredning även det inte går att möta kunderna fysiskt i butik.

Sociala medier – företagande och privat användning
Det var bloggandet som gjorde att Marie kom igång med sociala medier. Idag använder hon dem endast i sitt företagande, inte privat förutom att hon bjuder på sig själv i kommunikationen. Bilder på Facebook och Instagram gör kunderna nyfikna och det är bl a så de hittar hennes butik.

Om olika kanaler och material som funkar på nätet
Facebook är fortfarande störst enligt Marie. Instagram ökar och det är för att publiken gillar att se bilder. Som medie är Instagram snabbt och effektivt. Material som skapar en wow känsla funkar bäst på nätet. Men Marie, som är verkligt skicklig, säger att det är svårt att säga vilket material som passar och varför. Det varierar, fast inom inredningsbranschen är det fortfarande väldigt tydligt att VITT är populärt, inte minst på Instagram. Samtidigt försöker Marie nischa sig på sin klassiska stil, vilket funkar utmärkt då följarna kommenterar och delar vidare.
Marie-Söderberg

Bilder och användande
I sin kommunikation använder Marie mycket bilder. De hämtar hon på sajter där man kan ladda ner bilder, helt fritt. På bloggen Classic Style anges i texten, bildkällan med länk, annars är bilderna hennes privata som på Stilrummets blogg och tidigare på Vi vi Villa där hon också drev en egen blogg.

Typ av produkter, kunder, happenings
I butiken finns klassiska produkter i tidsenlig stil. Marie har happenings minst en gång i månaden och hon skämmer bort sina kunder med små roliga saker i sina uppdateringar. Lite nu och då skriver hon om produkter och då kommer folk in och köper

Resultat av sociala medier
På frågan om det finns något särskilt som hänt henne tack vare sociala medier så svarar Marie

– Oj, det vet jag faktiskt inte…jag blir lyckligt förvånad varje dag vilket genomslag det har, kanske nu mitt härliga samarbete med Wedding in Sweden. Hon såg mina dukningsbilder jag lagt upp och vi påbörjar nu ett samarbete så vi får se hur det bär frukt…

Men Marie har även blivit tillfrågad om att vara inredningsexpert på Svensk Fastighetsförmedling och fått stylinguppdrag genom att använda sociala medier frekvent.

Stilrummet är butiken för dig med inredningsdrömmar, Här hittar du produkter med klassiskt hållbarhet som ger balans och harmoni. Marie Söderberg som äger butiken startade sin inredningsresa 2008 genom bloggen Classic Style – in the city, som snabbt blev en av de främsta. Framförallt internationellt. Marie har arbetat redaktionellt, anlitas som trendanalytiker och styling av privata hem.  En härlig kombination mellan butiken och hennes journalistiks ådra som hon har kvar.  Hon bloggar även med hjärtat för lokalpressen under namnet Hello Stockholm. 

Fler blogginlägg med intervjuer inför Formex hittar du här: Designers Happy Sthlm.

Share

0 thoughts on “Bloggandet ledde till både butik och e-handel”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *