Förnyat uppdrag för Fast Food Magazine

Fast Food MagazineEtt uppdrag som varit mycket värdefullt ur olika aspekter är att få ha en egen spalt i Fast Food Magazine. Det började genom att jag slängde ur mig att ”skulle det inte vara intressant för snabbmatsbranschen att läsa om sociala medier”. Och så blev det. Den första spalten publicerades i juni 2012. När vi kom till december blev det förlängt under 2013. Nu får jag fortsätta även 2014, vilket är verkligt roligt. Fördelarna för mig är att förutom att ha ett stående uppdrag är det en utmaning att skriva om större ämnen med begränsat antal tecken. På 1750 nedslag ska jag formulera mina tankar och ge tips.

Här är rubrikerna på de spalter jag skrivit fram till nu.

Boosta ditt företag genom sociala medier 
– ett av de företag som var snabba med att anamma sociala medier inom snabbmatsbranschen var Starbucks. I artikeln gav jag olika exempel på hur de blivit framgångsrika på nätet genom att lyssna, arbeta utefter en strategi, delegera och fördela arbetet. Snabbhet, transparens samt inte minst att vara uthållig är andra nyckelparametrar. .

Bli en del av det sociala ekosystemet
– med tips om hur man kommer igång med sociala medier. Bruset är stort men genom att ha fokus, välja kanaler där kunderna är och lösa deras problem kommer man långt.

Bli en blodhund på nätet
– återigen tog jag upp vikten av att lyssna på vad som sägs på nätet och vilka fördelar det kan ge.
– här gav jag råd om hur man förenklar för sig själv med verktyg för att skaffa information på ett relativt enkelt sätt.

Fem tips på hur du blir mer framgångsrik på Facebook
– i artikeln koncentrerades innehållet till att prata hur man jobbar med sin Facebooksida.

Snabb mat och snabba svar  med länk till texten som jag valt att publicera här.
– att kunder pratar om varumärket på nätet och det är bara att gilla läget.
– här gavs en del idéer om hur man kan lägga upp arbetet för att underlätta för t ex en kundtjänst och att hantera negativa frågor.

Instagram på snabb frammarsch (länk till gästbloggsinlägg hos VIVA Communication)
– både små och stora aktörer finns på Instagram. Några exempel på det är förstås Mac Donalds och Pressbyrån men mindre varumärken som Flippin burgers, Günters korvar, Taco Truc och strömmingsvagnen har sina fans.
– jag tog upp saker som ambassadörer, hashtagstrategi och varför man ska finnas där.

Skapa framgång i sociala medier
– uppföljning av statistik ger bra indikation på vad som funkar.
– hur man hittar personer som är lojala gentemot ditt varumärke och skapar en win-win situation?

Content is king och hur du skapar bra innehåll
– texten handlar om vilket innehåll som skapar intresse hos besökare och sökmotorer och varför.
– kolumnen innehöll 6 punkter för att inspirera den som planerar och tar fram innehåll.

Fördelar med företagsbloggande (kommer i första numret 2014)
– i texten finns svar på frågan om en blogg lönar sig och om man kan tjäna pengar på sin blogg.
– en annan sak är varför man ska blogga – de flesta har inte tid att läsa. Här avslöjade jag de fördelar jag ser med en blogg.

Share

0 thoughts on “Förnyat uppdrag för Fast Food Magazine”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *