Hur man arbetar med kunskapsöverföring för bästa möjliga exponering i sociala medier

Responsen från alla håll har varit fantastisk, säger Gunilla Davidsson, VD/Turistchef Läckö-Kinnekulle AB som i samband med en kombinerad Mat och Schlagerbloggresa anlitade Team VIVA med Kinna på Fiduser Communication för att få hjälp och stöd med kommunikationen i digitala och sociala kanaler kring resan.

Om uppdraget

Att passa på att lyfta en destination i samband med ett stort event kräver en hel del. Det vet Gunilla Davidsson VD/Turistchef Läckö-Kinnekulle AB, som fick idén om att i samband med Melodifestivalen, andra chansen i Lidköping exponera regionens mat och musikutbud. Därför vände hon sig till Team VIVA (där Fiduser Communication ingår som underleverantör). Hjälp och vägledning önskades för att se över programupplägg samt få kunskapsöverföring kring kommunikationen för sociala och digitala kanaler i samband med en mat- och musikresa för bloggare.

Kunskapsöverföring och coaching från Team VIVA – det här levererade vi

  • Genomgång av programmet
  • Svar på olika frågor samt tips för förbättringar
  • Research och hitta bloggare som kunde bjudas in
  • Genomgång av redaktionell plan
  • Tips kring formuleringar och skrivande
  • Förslag på hashtags både officiella samt egna
  • 2 blogginlägg om deltagande arrangörer

Uppföljning av Mat och schlagerbloggresan till Läckö-Kinnekulle

Respons från omgivningen – Press, Bert Karlsson samt arrangören av Melodifestivalen
Bloggarna är jättenöjda och en av schlagerbloggarna har dubblerat antalet följare, vilket han är supernöjd med, berättar Gunilla Davidsson, Läckö-Kinnekulle. Resan har även väckt nyfikenhet bland traditionell media som har bevakat den vilket genererat flera tidningsartiklar. De företag och personer som vi träffat under resan har uppskattat den uppmärksamhet som bloggarna genererat och då inte minst Bert Karlsson som vi åt semla med. Han har berättat om denna bloggresa som en bra insats kopplat till Mello i olika sammanhang.

Gunilla känner även att bilden av Skaraborg som Västsveriges skafferi med fantastiska råvaror och restauranger har nått ut i kombinationen bloggresa och att arrangören av Melodifestivalen satsat på middagar på lokala råvaror och att artisterna fått information om Skaraborgs mathantverkare.

Kunskapsöverföring från Team VIVA
Kunskapsöverföringen har varit otroligt bra säger Gunilla som är mycket tacksam över den coaching som Kinna/VIVA gav henne innan bloggresan. Den biten upplevdes som intressant och lärorik.
Detta var Destination Läckö-Kinnekulles tredje bloggresa och med hjälp av VIVAS kunskapsöverföring så fick resan och planeringsarbetet en helt ny dimension. Gunilla är glad över det gedigna engagemang och intresse som Kinna hade i planeringsarbetet, under bloggresan och efter resan. VIVA ställde krav på henne som kund något hon sätter i samband med professionalism och kompetens.

Störst nytta
Flera olika delar har varit till stor nytta, att få tillgång till ett bollplank och ställa frågor till någon som är expert inom området. När det gäller sociala medier så upplever hon att små tips och detaljer kan få stor effekt och verkan och det är häftigt att få en glimt in i denna värld. Tidigare har destinationen planerat bra bloggresor med bra innehåll men genom att coachas i planeringsarbetet så har den sociala dimensionen adderats vilket även gör att slutresultatet blir bättre.


Team VIVA ställde korta frågor till anläggningar som deltog i programmet här är länkar till texterna.
Melodifestival – vi äro musikanter
Skaraborg bjuder både på lokalproducerad mat och vacker slottsmiljö

 

 

NU HAR VI ETT RESULTAT!
Bloggarna har varit enormt flitiga med uppdateringarna och här har vi ställt samman resultatet av synlighet i de sociala kanalerna.

Mediauppmärksamhet – matbloggarna
13 Facebookinlägg gav 109 gilla, 30 kommentarer och 2 delningar
55 Tweets gav 41 retweets, 78 favoritmarkeringar och 11 kommentarer
79 bilder gav 2 293 gilla och 141 kommentarer
8 blogginlägg

Länkar blogginlägg
Före och under mat- och schlagerresan
Melloförberedelser andra chansen
Festivalpannacotta och fredagsfika med Bert Karlsson
Minimello och löjromssupé
Följ melloresan – Gunilla Blixt

Efter schlager- och matbloggsresan
Musikupplevelsr i Skaraborg Spot and Tell
Knäckebrödshjärtan – Spot and Tell
Tiden går fort när man har roligt, Michael Krantz
Överraskande god bara 7% fett och tillverkad av kalkon, Spisat/Receptomaten

Saxat från Twitter

Det här trodde jag aldrig! Lägg där till att jag är i sällskap av eliten av mellobloggare =) Galet… http://t.co/ThqScLoWG1

— Smakjägaren (@Receptomaten) March 1, 2014

 

Share

0 thoughts on “Hur man arbetar med kunskapsöverföring för bästa möjliga exponering i sociala medier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *