Så syntes Korvfestivalen i sociala medier

Korvfestivalen har genomförts för andra gången i 29-30 mars 2014. I år önskade man att lyfta festivalen i de sociala medierna och exponera digitala sponsorer.

Hur Korvfestivalen jobbat

Korvfestivalen har under Q1 nått en hel del besökare digitalt. Bl a genom att driva en egen blogg och ha en strategi för att synas i sociala kanaler. Blogginläggen har varit blandade med intervjuer med sponsorer, korvinspiration och korvkunskap. Läs gärna mer om satsningen här.

Korvfestivalen bjöd in ett antal matbloggare till festivalen. Både de inbjudna samt andra bloggare har tillsammans producerat 30 blogginlägg före, under och efter festivalen vilket gett mycket synlighet i sökmotorerna. Här kan du se en sammanställning med länkar till alla blogginlägg.

Nedan finns en del statistik kring Korvfestivalen digitalt. Är du intresserad av att fördjupa dig kring hur stor räckvidd Korvfestivalen haft på Twitter, i Facebook eller vilka bilder som varit mest intressanta på Instagram kan du gärna ladda ner rapporten här.

Korvfestivalens synlighet i Google under Q1

Träffar-i-Google

En sökning på ordet korvfestivalen i Google visar att synligheten i sökresultatet har ökat tack vare att både publik, utställare och Korvfestivalen publicerat information. Dessutom bidrar länkar i de sociala kanalerna till att antal träffar stiger. Så träffarna steg från ca 2000 träffar den 2 januari till drygt 37 000 träffar 2 april 2014. I skrivande stund har de ökat ytterligare.

Pressträffen i slutet av januari ökade träffarna i Google (vilket man ser på sökresultatet) då flera av de inbjudna bloggarna skrev om Korvfestivalen.

Antal träffar kulminerade i samband med helgen då Korvfestivalen ägde rum vilket är naturligt då bloggare, besökare, utställare och Korvfestivalen skriver intensivt om eventet och publicerar bilder under ett par dagars tid.

Trafik direkt in till blogginläggen på Korvfestivalens hemsida

Trafik-till-korvfestivalen-

Tanken med bloggen på Korvfestivalens hemsida var att den skulle dra trafik till hemsidan före och under korvfestivalen och sprida korvkunskap samt inspiration.

Statistiken för hemsidan visar tydligt att genom att publicera två blogginlägg i veckan under hela perioden har besökare hittat information om festivalen redan långt före festivalshelgen. Att siffran sjunker sista månaden beror på att mätningen visar endast bloggens trafik. När hela hemsidan uppdateras mer frekvent får hela hemsidan mer trafik och bloggens trafik minskar procentuellt sätt i jämförelse med övrig trafik.

 

Korvfestivalen och sociala medier under mars månad.

Trafik-till-Korvfestivalens

Genom att publicera länkar i blogginläggen på Korvfestivalens hemsida och samtidigt sprida länkar om informationen i sociala medier bidrar det till att öka trafiken på hemsidan. Mest trafik genereras från Google då stigande antal länkar ökar möjligheten att komma högre upp i sökresultatet och därmed synligheten i Google. Sociala kanaler och övriga sidor, från utställare och andra aktörer kring festivalen, genererar ungefär lika mycket trafik.

Vill du läsa mer får du gärna ladda hem hela rapporten här:

Share

0 thoughts on “Så syntes Korvfestivalen i sociala medier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *