Snabb mat och snabba svar

Fast Food Magazine

Nedanstående text publicerades i Fast Food Magazine 1/2013 där Kinna Jonsson, Fiduser.se skriver om sociala medier.

Kunden pratar om ditt varumärke
Sätt kunden i förarsätet. Prata med kunden. Om du inte finns i sociala medier pratar kunder ändå om ditt varumärke. Så det är bara att gilla läget, sticka ut hakan och engagera sig.

Agera i tid på både positiv och negativ kommunikation
Att svara snabbt är viktigt då framför allt negativa diskussioner kan få onödigt stor spridning. Både Burger Kings varumärke fick en törn när en anställd badade i diskhon med klipp på Youtube och McDonald’s, vars kampanj McStories fick en oönskad effekt i Twitter. Förstärk positiva saker om ditt varumärke genom att gilla, retweeta och sprida infon vidare. Ge ambassadörerna uppmärksamhet.

Närvaro i sociala medier ger konkurrensfördelar
Medan de stora drakarna har en övergripande närvaro i sociala medier, har de mindre aktörerna nischat in sig i mindre nätverk där de har stora möjligheter att engagera sig direkt med sina fans och få konkurrensfördelar. Öppna dörren till din verksamhet. Det lönar sig. Ju mer engagerad du är i kundens önskemål desto bättre kan du erbjuda en produkt/tjänst som kunden vill ha. Du har också möjlighet att åtgärda saker snabbt som fungerar mindre bra. Tänk på att en kund som hör av sig är en engagerad kund som du har möjlighet att göra nöjd.

Svarstider hos de stora företagen
Fast food företag som leder ligan kring svarstider i sociala medier är McDonalds med 27 minuter, följd av Taco Bell med 46 minuter. För Burger King tar det nästan 3 dagar att svara, 3 604 minuter enligt Unmetric, juli 2012.

Fem tips för att hantera svar i sociala medier

  • Välj vilka slag du vill vinna, gå inte in i alla diskussioner.
  • Ha formulerade standardsvar för frekventa frågor.
  • Hänvisa till en landningssida på hemsidan med information och fakta för längre svar.
  • Finns kundtjänst? Bestäm vilka frågor de hjälper till med.
  • Be kunden maila in vid klagomål och häv större spridning av negativa diskussioner.

Vill du lära dig mer om de här frågorna? Träffa Kinna Jonsson och partners på Viva Communiation så berättar vi mer om hur du kan bevaka webben eller ger förslag på hur man kan arbeta med kriskommunikation i sociala medier.   

Share

One thought on “Snabb mat och snabba svar”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *