Utbildning i Sociala medier för Besöksgårdar

besöksgårdar_lrf_utbildning
Helena Isaksson, LRF Mälardalen har just anlitat Fiduser som föredragshållare i sin utbildning Besöksgårdsprojektet. Där har Kinna Jonsson gett en introduktion till sociala medier och affärsnyttan med sociala medier under det första utbildningstillfället. Deltagarna har fått en verktygslåda och info om hur kanaler i sociala medier kan användas. Till nästa gång har de fått i uppgift att arbeta med kartläggning av sin målgrupp för att komma igång samt fundera på syfte och mål för sin närvaro i sociala medier.  I höst fortsätter vi med en halvdag där det blir mer praktisk genomgång hur man använder verktygen.

Kinna tog chansen att ställa några frågor till Helena Isaksson om första utbildningsdelen.

Vad tyckte du om dagen?
Kanon!

Vad var mest intressant?
Att samtliga besöksgårdar var så engagerade att utveckla sig med hjälp av sociala medier.

Var det något som gav dig en aha-upplevelse och i så fall varför?
Att gårdarna insåg att det egentligen är ganska enkelt och så effektfullt.

Hur tror du att gruppen kommer att ha nytta av det här?
Den integrerade kommunikationen dvs att de redan nu funderar på hur de ska få de olika medierna att samverka allt från hemsidan, bloggar, Twitter, Instagram till traditionella medier som annonser mm.

Har du fått några reaktioner från gruppen?
Ja de ska alla gå med i FB och de ska försöka hinna med att titta på varandras hemsidor och ge varandra konstruktiv kritik och jag ser att de redan börjat. 🙂

Om Besöksgårdsprojektet
Projektet ska hjälpa företag som vill ta emot gårdsbesök att bli mer professionella och strukturerade som besöksvärdar. Man ska kunna göra affärer på sin besöksverksamhet! Projektet, som finansieras av landsbygdsprogrammet, syftar också till att besöksgårdarna ska bidra till positiva upplevelser av svenskt lantbruk och till större kunskap om produktion av livsmedel och energi i Stockholms län. Här kan du läsa mer om Besöksgårdsprojektet hos LRF.

Helena Isaksson driver också projektet Ledningsråd – Kvinnor i de gröna näringarna i Östergötland, Sörmland, Örebro och Mälardalen. 

Share

0 thoughts on “Utbildning i Sociala medier för Besöksgårdar”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *